Gymnasiearbete - Målningar/teckningar och fotografi
Kategori: Allmänt
Frågställning: Hur använder man sig av bild och fotografi tillsammans på ett fungerande sätt? Hur kan man jobba med olika bildmetoder för att göra det sammanhängande?
Vilket ämne har du valt?
Jag har valt att jobba med olika tekniker inom måleri och teckning blandat med fotografi och olika redigeringstekniker. Jag vill visa att det är fungerande att blanda dessa två i någonting man kan presentera tillsammans, och sammanhängande.
Vad är du ska göra?
Tanken är att jag ska göra tre olika bildserier. Som ett exempel på en bildserie, så fotograferar jag fyra bilder med ett tema och redigerar dessa bilder på liknande sätt. Tre utav dessa bilder använder jag som utskrivna fotografier medans de sista ska vara avmålad i akvarell, tecknad i blyerts eller med färgpennor (Då jag vill använda mig av alla tre tekniker för att visa vad jag kan göra). Den andra bildserien har då ett helt annat tema med en helt annan redigering, så det visar mångsidighet både inom min fotografering och mina tekniker inom bild. Gymnasiearbetet ska visa vad jag är kapabel till inom det estetiska inom olika områden, och vara en grund till att visa att jag kommer kunna söka vidare till andra estetiska skolor, efter gymnasiet.
Hur ska du gå tillväga?
Jag ska så snabbt som möjligt börja fota och måla, då en målning vanligtvis tar 24 timmar för mig att göra, så tidskraven kommer absolut bli uppfyllda.
Hur ska resultaten redovisas?
Jag har tänkt mig att det ska redovisas på A4-papper i en portfolio uppdelat i de olika bildserierna.
Hur ska den skriftliga projektredovisningen utformas?
Jag tänker mig att jag ska grunda min skriftliga projektredovisning på den litteratur jag har läst, som ska vara både böcker om fotografi (teknik och liknande) och om måleri och teckning (teknik och olika sätt att jobba med färgen), blandat med hur min process har sett ut, mer detaljerat än på bloggen.
När ska de olika delarna vara färdiga?
Vecka 41: Valt ut teman till bildserierna
Vecka 43: Påbörjat fotograferingen för ena bildserien
Vecka 50: Se till att den ena bildserien är klar, inklusive målningen/teckningen.
Vecka 8: Klar med den andra bildserien.
Vecka 15 (senast): Vara klar med den sista bildserien
Vecka 16 (senast): Vara klar med det skriftliga arbetet
Vecka 17: Redovisning
I denna planering ingår möten med handledaren på bestämda tider inom tidsplanen. (Mellan vecka 45-50, och 51-6)
|
v. 41 |
v. 43 |
v. 50 |
v. 8 |
v.15 |
v.16 |
v.17 |
v.18 |
|
|
Valt ut teman till bildserierna |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Påbörjat fotograferingen till ena bildserien, samt börjat redigera |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
Se till att ena bildserien är klar |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
Vara klar med andra bildserien |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
(SENAST!) Vara klar med den sista bildserien |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
(SENAST!) Vara klar med det skriftliga arbetet. |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
Inlämning |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
Redovisning |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
Litteraturförlag
Konstskolan: Akvarellgrunderna
En grundbok om att måla med akvarell, med olika tekniker och olika motiv. Det finns information om olika konstnärer genom historien, vilka som har haft mest inflytande inom akvarellmålning och mycket annat.
Intro - Bild
Studielitteratur för gymnasiet, som ger grundläggande kunskaper för olika delar av bildskapande. Det finns övningar inom både teckning med måleri, med information om olika tekniker man kan använda, och hur man kan arbeta med de olika teknikerna, för att få målningarna och teckningarna så verklighetstrogna som möjligt.
MER LITTERATUR TILLKOMMER (Fotoböcker och möjligt en till bildbok)
Som exempel tänkte jag visa några bilder jag har målat/tecknat för att visa vad jag har gjort tidigare.






